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April 24, 2006

Workshop: Social Park:

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Collaborative Networks in Public Spaces + The Politics of Play

Social Park: Collaborative Networks in Public Spaces + The Politics of Play Amy Franceschini (Futurefarmers) & Myriel Milicevic Curator : Isabelle Arvers Thursday, 27th april 2006 2-6pm – Mains d’œuvres – Mal au Pixel - Paris

Play can offer a common ground for people to meet and exchange. Almost everyone likes to play a game. The term "playing around" infers a sense of impermanence that can allow for letting down ones guard. Within this realm of play, games can provide a relational platform to play-out interpersonal frustrations, role-playing and risk taking. Often times this provides a sense of freedom that cannot be found in a sanctioned panel discussion, meeting or the classroom.

Social Park will be a collaborative workshop inviting artists, sociologists, designers, game designers, urban planners to come together in an expedition. The purpose of this journey will be to foster collaborative networks in the city through the medium of play. The workshop will take the form of an exchange and collective learning experience. The workshop will be divided into 3 parts; research, experimentation and implementation.

The first part of the workshop will involve exchange and playing games. Workshoppers will be asked to bring in games and examples of art projects/situations that foster collaboration. The games will be played and deconstructed in terms of rules and game play. One of the most exciting part of playing a game is breaking the rules or customizing the game. The second part of this workshop will involve observation, documentation and classification of the existing modes of collaboration in a city. The third part will involve the development of a game to play that fosters collaboration between people, places and objects.

Who: Anyone
What to bring:
Games; boardgames, physical games that foster sociability, social games, games that can be played with found objects.

Amy Franceschini, Founder, Futurefarmers: Cultivating Your Consciousness

499 Alabama Street, #114 San Francisco CA 94110
http://www.futurefarmers.com/
http://www.antiwargame.org
http://www.atlasmagazine.com/
http://www.theyrule.net
http://www.free-soil.org

Myriel Milicevic is an interaction designer and artist. She received her MA from the Interaction Design Institute Ivrea, Italy. Myriel has collaborated with Amy Franceschini/Futurefarmers since 2004. She is interested in combining gaming, mobile networks and the urban environment.

Isabelle Arvers
www.isabelle-arvers.com

::: french version :::

Social Park : Réseaux collaboratifs dans les espaces publics + les politiques du jeu Amy Franceschini (Futurefarmers) et Myriel Milicevic; Curator: Isabelle Arvers; Jeudi 27 avril 2006 14H00 – 18H00 – Mains d’œuvres – Mal au Pixel www.malaupixel.org

Le jeu offre un terrain commun de rencontre et d’échange. Quasiment tout le monde aime jouer. Le terme « flirter» – playing around – en anglais, nous laisse dans un état éphémère qui autorise à baisser sa garde. Au royaume du jeu, jouer offre une plateforme relationnelle pour exhumer les frustrations interpersonnelles grâce aux jeux de rôles et la prise de risque. La plupart du temps, le jeu offre une sensation de liberté qui ne peut exister dans un symposium, une table ronde ou dans une salle de classe. Social Park est un atelier collaboratif, qui invite artistes, sociologues, designers, game designers, urbanistes et toutes les personnes intéressées à participer à une expédition. Le but de ce parcours est d’encourager et de stimuler des réseaux de collaboration dans la ville à travers le médium du jeu. L’atelier prendra la forme d’un échange et d’une expérience d’apprentissage collectif. L’atelier sera divisé en trois grandes parties : la recherche, l’expérimentation et l’application. La première partie de l’atelier fera intervenir les échanges à travers le jeu. Les participants seront invités à apporter leurs jeux et des exemples de projets ou de situations artistiques collaboratives. Les jeux seront joués et déconstruits en termes de règles et de jouabilité. Car le plus excitant dans un jeu, c’est d’en casser les règles afin de se les réapproprier. La seconde partie de l’atelier sera dédiée à l’observation, la documentation et la classification des modes existants de collaboration dans une ville. La troisième partie consistera à développer un jeu construit autour de l’idée de collaboration entre les êtres, les lieux et les objets. Qui : tout le monde? Quoi apporter : jeux, jeux de plateaux, jeux physiques qui invitent à la sociabilité, jeux sociaux, jeux qui peuvent être joués à partir d’objets trouvés. Rien ne doit être acheté, tout sera fait à partir d’objets trouvés. De petites valises seront fournies aux participants avec des crayons et de quoi dessiner. Les groupes auront une heure pour partir dans la ville et trouver des objets selon des thèmes tels que l’immigration, l’import-export, ou les politiques de proximité.

Amy Franceschini, Fondatrice, Futurefarmers: Cultiver votre conscience.

499 Alabama Street, #114 San Francisco CA 94110 http://www.futurefarmers.com/
http://www.antiwargame.org
http://www.atlasmagazine.com/
http://www.theyrule.net
http://www.free-soil.org

Myriel Milicevic is an interaction designer and artist. She received her MA from the Interaction Design Institute Ivrea, Italy. Myriel has collaborated with Amy Franceschini/Futurefarmers since 2004. She is interested in combining gaming, mobile networks and the urban environment.

Isabelle Arvers
www.isabelle-arvers.com

Posted by jo at April 24, 2006 02:45 PM

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